تایتل قالب
خدایا، نمی‌دانی چه لذتی دارد که گاه خدایی داشته باشی به وسعت دستانی که هیچ گاه از سوی آسمان خالی باز نمی‌گردند


۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در دعای مکارم اخلاق صادره از امام زین العابدین (علیهم السلام) به عبارت زیر میرسیم:

وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَک یقِینِی

و یقینم را بدان گونه که دانی به راه صحت بر

امام در اینجا از خداوند طلب یقین صحیح دارند قبل از پرداختن به معنی یقین صحیح به فساد در یقین بپردازیم

یکی از مصادیق فساد در یقین جهل مرکب است

جهل مرکب یعنی اول اینکه فرد مسئله ای را نمیداند درثانی نمیداند که نمیداند و علاوه برآن توهم دانایی هم دارد

پندار دانایی یا همان جهل مرکب یک بیماری روانیست که اتفاقا معالجه آن دشوار است. چراکه شخص یقین به آگاه بودن خودش دارد.

بیشتر که به این قضیه فکر کنیم میبینیم که افراد زیادی و حتی خود ما دچار این مشکلیم..

افرادی که در هر زمینه ای اظهار نظر میکنند... از اعتقادات و سیاست و اقتصاد گرفته تا ساخت خانه و نحوه تربیت فرزند وزندگی

 

به طور کلی افراد در مقابل شناخت حقایق 4 دسته هستند:

1. میداندند و میدانند که میدانند= عالم

2. آگاه و مطلع هستند اما از حال خویش ناآگاه هستند= غافل (ریشه یخشی از اضطراب ها غفلت است)

3.نمی دانند و میدانند که نمیدانند= جاهل (جهل اتفاقا گاهی به خودی خود بد نیست)

4. نمیدانند ولی یقین دارند که میدانند و به جهل خود آگاه نیستند= جهل مرکب

 

چند عامل موثردر شناخت غلط:

ظن ها -تمایلات نفسانی و پیش فرض ها-تعصب (مثل حزب گرایی ها)- استبداد در رای- لجاجت- تقلید کورکورانه

 

حالا عوامل موثر در شناخت صحیح رو بگیم:

تأنی در استدلال- تجربه- تمرکز در اندیشه- تحرک و پویایی اندیشه- تبادل نظر با افراد آگاه و متخصص

 

و در آخر یادمون نره مداخله در کار دیگران و اظهار نظر بدون صلاحیت فارغ از بعد اخلاقیش حق الناس حساب میشه

 

منبع:سخنرانی های آیت الله علوی تهرانی/مکارم اخلاق


Khanomi.. ۰۰-۱-۲۱ ۱ ۹ ۱۹۶

Khanomi.. ۰۰-۱-۲۱ ۱ ۹ ۱۹۶


میدونـی که هـــیچ کســـی غیر از تو برام
به خدا, خـــــدا نمیـــشه

اللّهُــمَّ اجْعَـلْ عَواقِبَ امُــورِنا خَیْـراً


دنبال کنندگان بیانی
بایگانی